Univerza na Primorskem (UP) in Center za razvoj in prenos znanja (CRPZ UP FM) sta v torek, 11. novembra 2025 organizirali dogodek »Inovacije in pika« – mednarodno konferenco, v sklopu katere se je predstavilo 12 projektov iz regijskega in širšega mednarodnega prostora.
Po uvodnem nagovoru rektorice UP, prof. dr. Klavdije Kutnar in vodje CRPZ UP FM, prof. dr. Simone Kustec, je sledil niz predstavitev številnih inovativnih projektov raziskovalcev in strokovnjakov iz Slovenije, Hrvaške, Italije, Bolgarije in Estonije s področja pametne industrije, krožnega gospodarstva, vizualnih umetnosti, turizma, izobraževanja, kulturne dediščine in gozdno-lesnega sektorja. Projekti so na voljo za ogled v obliki razstave v prostorih UP FAMNIT do 11. decembra 2025.

Laboratorij Skupnosti inovatorjev: Na presečišču med družbenimi inovacijami in krožnim gospodarstvom
Univerza v Trstu: doc. dr. Rubina Romanello in dr. Salvatore Dore, Oddelek za ekonomijo, poslovanje, matematiko in statistiko ter Urad za stike z industrijo Univerze v Trstu.
Innovators Community Lab, ustanovljen leta 2018 kot Contamination Lab, je interdisciplinarni izobraževalni in inovacijski prostor, ki študentom omogoča pridobivanje podjetniških veščin. Samo v lanskem letu, so v ta namen namenili več kot 190 ur, organizirali 25 usposabljanj in 35 srečanj s strokovnjaki ter izobrazili več kot tisoč udeležencev.

Prva slovenska proizvodna linija za križno lepljeni les (CLT),
InnoRenew CoE UP IAM, UP FAMNIT, Stilles, d.o.o: dr. Mohammad Derikvand, prof. dr. Andreja Kutnar, Jakub Sandak
Projekt je razvil prvo slovensko proizvodno linijo za CLT, sodobno leseno ploščo, ki se uporablja za gradnjo močnih nizkoogljičnih stavb. S skupnimi močmi so uskladili proizvodne parametre s slovenskimi surovinami in omogočili industrijski obseg certificiranih plošč CLT, izdelanih doma. Gre za prvi nacionalni mejnik za gradnjo na bioosnovi, po katerem se lahko zgledujejo tudi druge regije pri povezovanju raziskav, certificiranju in proizvodnji za okolje prijaznejših stavb.

Transformativna inovacija in Vključujoča praksa: Knjižnica Univerze na Primorskem
UP UK, prof. dr. Jonatan Vinkler, izr. prof. dr. Jasna Hojnik
Ta pobuda na inovativen način preoblikuje prej decentralizirano knjižnično storitev Univerze na Primorskem v popolnoma funkcionalno knjižnico, ki deluje 24 ur na dan, sedem dni v tednu ter zagotavlja neprekinjeno dostopnost. Takšna knjižnica mora dosledno upoštevati slovensko zakonodajo, ki ureja javne knjižnične storitve. Deluje stroškovno učinkovito, z optimizacijo virov ob hkratnem ohranjanju zaposlenih. Poleg tega je agilna in prilagodljiva, da podpira raziskovalno, pedagoško in vseživljenjsko učenje na Univerzi na Primorskem. Predvsem pa knjižnica zagotavlja kakovostno, celostno uporabniško izkušnjo in zadovoljevanje individualnih potreb ne glede na profil obiskovalca, skozi vključujočo perspektivo, ki posebno pozornost namenja ranljivim skupinam, kot so osebe z invalidnostjo. Tudi v svojem kibernetskem načinu »black-box« – ko deluje avtonomno brez fizične prisotnosti knjižničarjev – sistem ohranja ta načela in spodbuja okolje, kjer prevladujeta enakost in osredotočenost na uporabnika. Pobuda spodbuja ponovno uporabo in revitalizira zgodovinski kino v živahno akademsko ter kulturno središče. Knjižnica ponuja raznolika študijska okolja, dostopne prostore in pristop, osredotočen na uporabnika.

Iskanje skupne podlage brez skupnega jezika – možni koraki k intuitivni naklonjenosti prebivalcev Talina
Estonska akademija umetnosti: Grete Daut
Projekt obravnava družbeno problematiko rusifikacije v Estoniji iz obdobja carske in sovjetske dobe, ki je med estonskimi Rusi in etničnimi Estonci še dandanes prisotna. Avtorica pri tem išče rešitve do bolj integrirane estonske družbe, pri čemer se osredotoča na iskanju skupnih točk obeh družbenih skupin.

Muzej tovorništva in prevozništva v Senožečah
UP FHŠ, Goriški muzej, Univerza v Novi Gorici, Občina Divača, RPS d.o.o.: Ines Beguš Bavcon, prof. dr. Aleksander Panjek, dr. Nikita Peresin Meden, Anu Kahuna
V Senožečah se je julija 2025 odprl prvi muzej, posvečen tovorništvu in prevozništvu kot v preteklosti pomembnima dejavnostma podeželskega prebivalstva po vsej Evropi, še posebej na Slovenskem. Interaktiven muzej se nahaja v obnovljeni stari mitnici, skozi katero je potekal transport blaga na glavni trgovski poti med srednjo in zahodno Evropo ter Jadranskim morjem. V njem obiskovalci odkrivajo bogato zgodovino transporta s konji in z vozovi ter obrti, ki so oblikovale vsakdanje življenje naših prednikov. Muzejska postavitev združuje edinstveno arhitekturo srednjeveške mitnice z razstavo o kmečkih trgovcih, prevoznikih, tihotapcih, mitnicah na Slovenskem in kraju Senožeče skozi stoletja. Razstava nekdanjih obrti v Senožečah je rezultat tesne povezanosti muzeja z lokalno skupnostjo, ki je bila vključena v postavitev muzeja od vsega začetka. Domačini so za stalno razstavo prispevali orodje in druge predmete svojih prednikov ter s svojimi zgodbami sodelovali pri dokumentarcu o furmanstvu v Senožečah. Muzej tako predstavlja inovativno obliko razvoja turizma skozi izpostavljanje izročila lokalnega okolja in vključevanje lokalne skupnosti.

Zaznava podnebnih sprememb kot priložnost in grožnja inovacijski dejavnosti avstrijskih in slovenskih podjetij v gozdno-lesnem sektorju
InnoRenew CoE, UP IAM, UP FAMNIT, Inštitut za znanosti o okoljskih sistemih, Univerza v Gradcu: Ana Slavec, Lea Primožič, Anechien D. Hoeben, Miguel Moreno-Torres in Tobias Stern
Rezultati raziskave med 252 podjetji v gozdno-lesni verigi je pokazala, da se v večini podjetja zavedajo podnebnih sprememb, a jih dojemajo tudi kot prostorsko oddaljen problem, ki se neposredno ne tiče njihovega podjetja. Raziskava je pokazala, da podjetja, ki podnebne spremembe zaznavajo kot priložnost ali grožnjo na lokalni ravni, pogosteje uvajajo okoljske inovacije, povezane s prilagajanjem, kot je denimo povečanje raznolikosti drevesnih vrst, naložbe v sodobnejšo opremo, uvedbo novih procesov za obvladovanje tveganj v dobavnih verigah, usposabljanje zaposlenih ter sodelovanje z drugimi podjetji in raziskovalnimi ustanovami. Pri tem pa poudarja pomembnost, da je pri komunikaciji podnebnih sprememb smiselno poudariti njihov vpliv na neposredno okolico podjetja, saj izsledki raziskave kažejo na večjo motivacijo za ukrepanje.

Projekt TeachXR: Inovativno poučevanje v slovenskih srednjih in osnovnih šolah
UP FM, UL FE, UL FRI, UM PEF, Šolski center Novo mesto, Elektrotehniško-računalniška strokovna šola in gimnazija Ljubljana, Šolski center Slovenske Konjice – Zreče, Osnovna šola Markovci, Inštitut za novejšo zgodovino, Center RS za poklicno izobraževanje: asist. dr. Peter Štrukelj, viš. pred. Matevž Malej
V okviru projekta TeachXR se je vzpostavila strokovna razvojna skupina, ki učitelje na slovenskih srednjih in osnovnih šolah usposablja za uporabo tehnologij razširjene resničnosti (angl. extended reality – XR) pri njihovem rednem pouku. Namen je posodabljanje in izboljševanje kakovosti poučevanja. Strokovnjaki učitelje usmerjajo in podpirajo pri smiselni/namenski rabi XR-tehnologij, ki veljajo za napredne digitalne tehnologije. Učitelji bodo tako usposobljeni za samostojno delo z XR-tehnologijami pri svojem pouku, mnogi od njih pa bodo celo znali ustvarjati svoje lastne XR-vsebine v programskih okoljih Blender in Unity. Tako bodo lahko postali tudi mentorji drugim učiteljem in učencem pri usposabljanju za uporabo XR-tehnologij. Smotrna raba teh tehnologij v šolah, vključenih v projekt, predstavlja inovacijo v slovenskem izobraževanju, saj mnoge šole s tem nimajo izkušenj ali pa so te zanemarljive.
Center za vizualne znanosti »Kalejdoskop«
Univerza St. Kliment Ohridski v Sofiji: prof. dr. Desislava Yordanova
Center za vizualne znanosti Kalejdoskop je inovativno socialno podjetje, namenjeno predstavljanju znanja in vključevanju javnosti v teme, povezane s trajnostnim razvojem, preko vizualnih, čustvenih in potopitvenih izkušenj. Projekt uporablja mobilno potopno instalacijo – kupolo, opremljeno s tehnologijo 3D-mapiranja –, v kateri se projicirajo izvirna 360-stopinjska doživetja, navdihnjena s cilji trajnostnega razvoja (angl. sustainable development goals – SDGs). Obravnavane teme vključujejo podnebne spremembe, krožno gospodarstvo, socialno pravičnost in odgovorno potrošnjo. S povezovanjem znanosti, umetnosti in tehnologije Kalejdoskop spodbuja novo kulturo komuniciranja, v kateri občinstvo ne le pridobiva znanje, temveč ga tudi doživlja.
Regionalni center za predinkubacijo v pametni industriji, univ. spec. pol. Amalija Koren Cavaliero
Univerza v Zagrebu, UNIZG FOI (s partnerji: mesto Varaždin, mesto Novi Marof, mesto Ludbreg, občina Gornji Kneginec, občina Vidovec, občina Sveti Ilija).
Cilj projekta je vzpostaviti prvi akademski regionalni center za predinkubacijo na področju pametne industrije. Poleg laboratorijev za pametno življenje in vzpostavitve prve hrvaške tovarne pametnih izdelkov bo imel center namenske prostore za izobraževanje, mentorstvo, raziskave in razvoj, namenjen pa je tudi razvoju podjetništva v najzgodnejših fazah. Udeleženci bodo imeli dostop do specializirane opreme za pametno industrijo in jim bo omogočen razvoj poslovne ideje s pridobivanjem praktičnih znanj za trg dela, krepitvijo spretnosti in pridobivanjem novih znanj. Moč te inovacije je v konkretni uporabi znanja, povezovanju z mentorji, izmenjavi znanja in usmerjanju s strani strokovnjakov.
Uporaba pristopa »Vibe coding« za hitro prototipiranje v turizmu,
UP FTŠ Turistica: mag. Jaka Godejša, mag. Tadej Rodelja, izr. prof. dr. Dejan Križaj
Vibe coding je nov pristop k razvoju programske opreme, ki ga podpirajo generativna umetna inteligenca in veliki jezikovni modeli, ki uporabnikom omogočajo ustvarjanje funkcionalnih digitalnih orodij preko naravnih jezikovnih ukazov, ne da bi nujno razumeli programsko kodo. Vibe Coding neveščim programiranja omogoča, da samostojno ustvarjajo preprosta orodja, ki rešujejo praktične probleme, s čimer se miselnost spremeni iz »Kdo lahko to naredi zame in koliko bo to stalo« v »Ali lahko to naredim sam in kako hitro?«.
Projekt AGENTIVE
UP , Univerza v Luksemburgu, Univerza v Munstru, Svobodna univerza v Bolzanu, Pedagoška visoka šola Grisons, Web2Learn: doc. dr. Anja Pirih
Jeziki igrajo pomembno vlogo v vsakdanjem življenju otrok po vsej Evropi – številni doma govorijo več jezikov, poleg tega pa se z dodatnimi jeziki srečujejo tudi v vrtcu ali šoli. Mnoge evropske države so v predšolsko vzgojo že uvedle elemente večjezičnega izobraževanja, ki prinaša številne kognitivne, socialne in učne koristi. Čeprav obstaja veliko programov za zgodnje učenje angleščine, se zdi, da številni vzgojitelji in učitelji še vedno niso prepričani, kako učinkovito spodbujati učenje jezikov, saj jim primanjkuje večjezičnih gradiv. Projekt AGENTIVE naslavlja to vrzel z oblikovanjem večjezičnih, inovativnih in na strokovnih spoznanjih temelječih gradiv, ki podpirajo večjezično pismenost in jih je mogoče enostavno prilagoditi različnim kulturnim ter jezikovnim okoljem. Gradiva (zgodbe in dejavnosti za razvijanje jezikovnega zavedanja, medkulturnega zavedanja in razumevanja, raznojezične zmožnosti in začetnega opismenjevanja) v 13 evropskih jezikih so oblikovana tako, da spodbujajo participacijo otrok, hkrati pa so za vzgojitelje in učitelje na voljo priročniki, ki jih vodijo in podpirajo tako pri uporabi že oblikovanih gradiv kot tudi pri oblikovanju novih. AGENTIVE poleg tega ponuja seminarje za študente pedagoških ved in strokovna usposabljanja za vzgojitelje ter učitelje, na katerih lahko pridobijo digitalne in pedagoške kompetence, potrebne za učinkovito uporabo večjezičnih gradiv.
CreaTech – Inovacijski ekosistem za kulturne in kreativne industrije
Evro-sredozemska univerza (EMUNI), Univerza v Tirani (vodilni partner), Italian National Research Council, Deoartment of Social Sciences and Humanities, Cultural Heritage (DSU), Evro-sredozemska univerza (EMUNI), AAB University, University of Patras, European Creative Hubs Network, Lasco srl, Center for Education and Development, University of Bedfordshire: Gal Pastirk.
CreaTech uvaja inovativni proces, ki preoblikuje način sodelovanja med akademskim okoljem, gospodarstvom in kulturnim sektorjem. Gre za novo obliko evropskega ekosistema, ki združuje razvoj kompetenc, ustvarjalne laboratorije, digitalno okolje za mreženje in izmenjavo znanja ter pospeševalni program za zagonska podjetja. Inovacija projekta je v njegovi celoviti metodologiji, ki povezuje izobraževanje, podjetništvo in tehnologijo ter spodbuja trajnostne ter digitalno podprte rešitve za kulturne in kreativne industrije.













